Fotograf der får dit budskab frem
Det er en banal sandhed, at et billede kan sige mere end tusinde ord. Som fotograf ved jeg, at fotografiets virkemidler kan sende beskuerens tanker i en bestemt retning. Man kan derfor få et budskab igennem, som man vil have svært ved at få frem udelukkende ved hjælp af sproget.
Vi kender alle politikeres stærke symbolikvirkemiddel: at have en baby på armen. Det sender et stærkt budskab om medfølelse. Det er så brugt, at det er blevet en kliché. Billederne kan sende budskabet om empati, uden at politikeren behøver at sige: ”Jeg er et empatisk menneske”. Det virker langt bedre at vise et billede med samme budskab.
Jeg bor i Valby, har studie i Nordvest, men kører gerne ud i hele landet. Det er ikke distancen, der skal adskille os fra et samarbejde.
Legendariske fotografier
De virkelig stærke fotografier er dem, der rammer der, hvor ingen før har ramt. Det er de billeder, der bliver ikoniske:
- Portrættet af Che Guevara
- Preben Elkjær efter sit brændte straffespark ved EM i fodbold i 1984
- Billedet af kineseren på Den Himmelske Freds Plads der egenhændigt stopper 3-4 kampvogne
Den slags fotos sætter sig fast på nethinden og viser styrken i billedsprog.
Fotografier med en fin balance
Fotografiet har den fordel, at det kan kommunikere direkte med beskuerens underbevidsthed. At gøre det er en fin balance mellem at lade budskabet være så tydeligt, at beskueren forstår det med underbevidstheden, men uden at gøre det SÅ tydeligt, at beskueren føler sig manipuleret.
Fotografiets virkemidler
I mit arbejde som fotograf er jeg naturligvis optaget af fotografiets virkemidler, men mindst lige så meget af komposition af billedet og teknik. Jeg startede som elev i 1996, i år 2000 blev jeg udlært, og branchen har gennemgået en voldsom udvikling lige siden.
Der er mange fordele ved den nye teknologi, og man får nogle ting foræret, som man tidligere skulle arbejde hårdt for. Gennem udviklingen har jeg taget de nye teknikker til mig, men finder ofte en stor fordel af at kunne trække på min erfaring med de gamle værktøjer.
Mine spidskompetencer som fotograf
Mine spidskompetencer er:
- Branding af virksomheder og personer
- Erhvervsreportager
- Business-portrætter
- Highend produkt fotografering
CV
1991-1996 | Colorgruppen A/S | Professionel mørkekammerkopist hos Colorgruppen A/S
1996-2000 | Graae & Bangsbo | Fotografelev ved Graae & Bangsbo
2001-2009 | GAB ApS | Fotograf ved Graae, Armgaard & Bangsbo ApS
2009 – nu | Selvstændig fotograf | Photographer Bjarke MacCarthy