Bjarke Maccarthy

Få dit budskab frem

Det er en banal sandhed, at et billede kan sige mere end tusind ord. Som fotografer ved vi, at fotografiets virkemidler kan sende beskuerens tanker i en bestemt retning. Man kan derfor få et budskab igennem, som man vil have svært ved at få frem udelukkende ved hjælp af sproget.

Vi kender alle politikeres stærke symbolikvirkemiddel: at have en baby på armen. Det sender et stærkt budskab om medfølenhed. Det er så brugt, at det er blevet en kliché. Billederne kan sende budskabet om empati, uden at politikeren behøver at sige: ”Jeg er et empatisk menneske”. Det virker langt bedre at vise et billede med samme budskab.

Legendariske fotografier

De virkeligt stærke fotografier er dem, der rammer dér hvor ingen før har ramt. Det er de billeder, der bliver ikoniske:

  • Portrættet af Che Guevara
  • Preben Elkjær, efter sit brændte straffespark ved EM i fodbold i 1984
  • Billedet af kineseren på Den Himmelske Freds Plads, der egenhændigt stopper 3-4 kampvogne

Den slags fotos sætter sig fast på nethinden og viser styrken i billedsprog.

Fin balance

Fotografiet har den fordel, at det kan kommunikere direkte med beskuerens underbevidsthed. At gøre det, er en fin balance mellem at lade budskabet være så tydeligt, at beskueren forstår det med underbevidstheden, men uden at gøre det SÅ tydeligt, at beskueren føler sig manipuleret.

Virkemidler

I mit arbejde som fotograf er jeg naturligvis optaget af fotografiets virkemidler, men mindst lige så meget af komposition af billedet og teknik. Jeg har arbejdet professionelt med fotografi siden 1991 og branchen har gennemgået en voldsom udvikling i dén periode. Der er mange fordele ved den nye teknologi og man får nogle ting foræret, som man tidligere skulle arbejde hårdt for. Gennem udviklingen har jeg taget de nye teknikker til mig, men finder ofte en stor fordel af at kunne trække på min erfaring med de gamle værktøjer.

Spidskompetencer

Mine spidskompetencer er branding af virksomheder og personer, erhvervsreportager, business portrætter og højkvalitetsfotografier af produkter.

CV

1991-96 Colorgruppen A/S
1996-2000 Graae & Bangsbo
2001-2009 GAB ApS
2009- Selvstændig
Kopist i professionelt fotolaboratorium
Fotografelev
2001-2009 GAB ApS
2009- Selvstændig